Mes visi nacionalistai. Nustokite tai neigti

grįžti į „Patriotinės nuotaikos ir nusiteikimas tautiškai

Lietuvos-veliava

Image via Wikipedia

Mes, Lietuvos visuomenė, išties esame homofobiška, ksenofobiška, baikšti ir patikli, prietaringa ir inertiška masė. Savęs tokiais nelaikome. Nes… kodėl turėtume, kai niekas neverčia? Tačiau net ir itin sveiko proto žmonės nejučiomis linkčioja galvomis, kuomet pačių destruktyviausių ideologijų ruporai dėsto savo mintis. Atvirai reiškia pagarbą, užuot panieką, žmonėms, kurių pasaulėvaizdis galbūt ir yra platesnis, tačiau jie proteguoja jį siaurą ir „tikrą“. Tokį tikrą, kad kitas pasaulėvaizdis šalia jo tikrai neturi rezervuoto parkingo.

Skirtingai nei kai kurie, aš nejaučiu malonumo tai pripažindamas. Tačiau nelyg alkoholikui, reikia pripažinti problemą, kad galėtume pradėti ją spręsti. Mes vis dar esame saugiame, šiltame ir įprastame katalikybės glėbyje – net ir visomis blogiausiomis prasmėmis. Tebesame patriarchališka visuomenė, kurioje šeimos galva – vyras, o bobos vieta prie puodų. Esame sukaustyti tradicijų, tabu ir normų, kurios buvo gyvos nuo amžių amžinųjų ir neketiname lengvai pasistumti jokia kita kryptimi.

Prie katalikiškos tradicijos prisirišusioje konservatyvioje visuomenėje, savaime suprantama, vietos neranda nei gėjai, nei „netradicinė“ šeima, nei žydai. Tiesa, šiek tiek kitaip yra su lesbietėmis. Jos yra toleruojamos dėl to, kad kiekvienas vyras (kitaip tariant, visi, kas turi balsą tradicinėje visuomenėje) tikisi, kad jei dvi moterys nori mylėtis tarpusavyje, priims ir jį. „Tradicija“ taip giliai įsišaknijusi į menkai rievėtas smegenis, kad yra kategoriškai atsisakoma patikėti, kad kuri nors moteris gali nenorėti vyro. Juo labiau tokio nuostabaus.

Šalia katalikiškos tradicijos konservatyvi visuomenė kabinasi kito dalyko – nacionalistinės ideologijos. Tiesa, dėl istorinių priežasčių tai neskamba labai gerai. Neskamba, nes purtomasi tik paties žodžio, kurio neigiama konotacija ten atsirado ne veltui. Imama vadintis patriotais, tautiškai nusiteikusiaisiais ir taip toliau ir panašiai. Lygiai kaip šūkiai „Lietuva lietuviams!“ ar „Juden raus!“ yra apipinami švelninančia mitologija, taip ir terminas „nacionalizmas“ yra aiškinamas per tautiškumą ir panašias, realiai tą patį reiškiančias, nesąmones.

Vilnius - Šv. Onos Bažnyčia

Image by jaime.silva via Flickr

Vyksta toks nuolatinis spektaklis, kuomet viešąjai erdvei, labai plačiai tokią informaciją teigiamai priimančiųjų auditorijai, yra metami vienareikšmiai lozungai ir šūkiai, žodžių kombinacijos, o kuomet prisistato žmonės iš institucijų, jiems yra suokiama iš anksto paruošta pasakėlė, pudrinamos smegenys, tuo pačiu rodant, kokie mes čia šaunūs ir kaip lengvai dūrinam ką reikia. Labai greitai pereinama iki absurdų, kuomet elementariausi faktai yra kraipomi ir sukiojami visiškai bet kaip, nesitaikstant su jokiais argumentais ar faktine medžiaga. Turėkite omenyje – jie laiko jus idiotais.

Tačiau faktinė medžiaga, ypač jos trūkumai, logika (dažniausiai iškreipta velniop), nekaltumo prezumcija, žodžio laisvė – visa tai pasičiumpama kaip prigimtinė teisė ir laisvė. Bet tik sau, niekam kitam. Per tokį keistą absurdo teatrą yra bendraujama su elektoratu, tikintis palaikyti visuomenės nuotaikas ir nuomonę, o pasitaikius progai – patekti į valdžią, ko gero. Ir daug kas klausosi. Tik niekas nenori pripažinti.

Kyla klausimų? Pažvelkit į komentarus po demotyvacijomis, kur vos prakutę paaugliukai, prisijungę per savo facebookus, gina senas geras tiesas, išreiškiamas eilėraštuku – „lipo žydas kopečiom…“. Pažiūrėkite į komentarus po bet kuriuo straipsniu apie nacionalizmą, neonacius, žydus, lenkus ir t.t. bet kuriame stambiąjame naujienų portale. Ne, tai nėra skinheadai, susėdę prie klaviatūrų. Tai yra vaikai, neturintys menkiausio supratimo apie supantį pasaulį.

Ne, jų nereikia auklėti. Auklėti reikia jų tėvus, nes senelius (kurie ant šito kanto yra visiški nupušę puspročiai, pasakojantys apie tai, kaip anksčiau buvo gerai, nes buvo galima žydų nekęsti visiškai atvirai) auklėti jau per vėlu. Tą eilėraštuką jie ir sužino iš tėvų ir senelių. Jie mokosi iš tėvo, su alaus buteliu (nes kaip kitaip) išdrėbusio savo Volkswagen „Passat“ patogiai vežiojamą pilvą ant sofos prieš televizorių, burnojančio ant žydų, neva vagiančių jo pinigus. Tuom tarpu motina, žinoma, sukasi virtuvėje, kur jai ir vieta.

Vėliava

Image by Evaldas. via Flickr

Nepaisant nuolatinio tylaus pritarimo neonacių idėjoms, atvirai pripažinti tai bijoma. Tačiau kiek triukšmo sukelia vien užuominos apie tai, kad lietuviai šaudė žydus birželio sukilimo metu. Mes, matai, negalėjome būti blogi. Nes ideologija skelbia, kad mes esam patys geriausi – moraliai, fiziškai, protiškai ir visaip kitaip. Tad vien mintis, kad lietuvaičiai stovėjo su šautuvais priešais eiles žydų, kurie bemat atsidurdavo už jų esančiuose grioviuose, kelia šoką ir absoliutų kognityvinį disonansą, 404 klaidą ir žinutę „does not compute“. Bet kurio durnelio pasakymas „Wilno nasza!“ sukelia neproporcingą įtūžį, nelyg lenkai į miestą jau įvedinėtų savo kariuomenę.

Galėčiau vardinti ir vardinti. Tačiau formatas reikalauja Jus jau paleisti. Visgi pagalvokite – ar šūkis „Lietuva lietuviams“ ne per maloniai nuteikia gomurį?..

17 thoughts on “Mes visi nacionalistai. Nustokite tai neigti”

  1. Alas said:

    Joo… Kazaip buvau susidares vaizda, kad tamsta prie smegenu. Pasirodo – klydau. Girto blogerio primityvizmas (sapaliones, alia blogas atsiliepimas apie zydus ar ju politika = nacionalizmas) vargiai prideda kreditu.

    • Žydai inkorporuoja abi – nacionalizmo ir katalikybės tradicijas. Čia žydai veikia ir kaip Jėzaus žudikai ir kaip tautinės mažumos. Tautinių mažumų klausimo paūmėjimas yra susijęs su kiekvienu nacionalizmo blykstelėjimu Vakarų civilizacijos istorijoje.

  2. Andrius said:

    Kad nupieštas portretas labiau primena ne nacionalistą, o kažkokį regresavusį į fikusą liumpeną, kuris iš principo nepriklauso jokiai ideologijai, nes yra išvis prieš viską. Prieš žydus, gėjus, kapitalistus ir verslininkus. Na gal tik už “batką”. Ir vat žiūrėdamas į tokį fikusą sakot “visi mes tokie”… kažkaip…

    • Ir vistiek, kaip vienas mano bičiulis sakydavo, šūdai užverda, kai išgirstate lenką sakant „Wilno nasze“, tiesa?

      • Andrius said:

        Na tokiu atveju viso pasaulio gyventojus reikėtų laikyti nacionalistais (tik vakarų kultūros atstovai – gal labiau užsislaptinę, jiem jau įdiegtas refleksas atvirai ir viešai neparodyt savo jausmų provokacijos akivaizdoje, net jei šūdai verda). Nes netikiu, kad kokie vokiečiai būtų laimingi, kai rusai atalėkę iki Berlyno imtų šūkaut ”
        Хитлер капут, Берлин наш”, ar kai palestiniečiai ima žydam aiškint kieno turi būt Jeruzalė. Tuomet taip – visas pasaulis – vieni nacionalistai ir matomai niekas jame nesikeis.

      • Vokiečių reakcijos negalėčiau įsivaizduoti, bet palestiniečiai, žydai ir Jeruzalė yra tikrai nacionalizmo studijų objektas…😉
        Kyla klausimas, ar tie kiti Vakarų civilizacijos žmonės tikrai užsislaptinę, ar visgi jie išmoko nebereaguoti į kvailas provokacijas? Čia, žinoma, retorinis klausimas. Žinau tikrai, kad lietuvaičiai in general tikrai dar neišmoko.

    • Andriau, jūs praktiškai atsakėte į savo ir Leo klausimą. Tapote išprovokuotu per visą galą!🙂

      Man prisipažįstu kiek pikta, kai lenkai Vilnių nusavina arba kai matau lenkiškus užrašus ant tarpmiestinio autobuso. Kita vertus reikėtų pasvarstyti kokios vertybės yra vertos pykčio ir ką išties verta saugoti. Ir kam grėsmės gresia….

      Va šiame straipsnyje tų minčių parutuliojimo neužmačiau, nors, prisipažįstu, labai įdėmiai neskaičiau, nes reikia eit va dar skaityt dešimt straipsnių….

      • Na, aš čia jų ir nerutuliojau🙂 Būtų baisiai jau daug raidžių išėję.

      • Bet va užtai tada ateina žmonės ir išsiprovokuoja per visą galą. Ir laiko paskui akmenį kišenėj.

  3. Mano nuomone, straipsnis per daug kategoriškas. Visada ką nors vertinant reikėtų apsvarstyti visas puses, tikrai Lietuvoje ne visi žmonės yra tokie kaip čia parašyta ir tikrai ne visi vienodai mąsto. Vertybes taip pat kiekvienas gali pasirinkti pagal save, nepriklausomai nuo to kokiame laikmetyje gyvename, ar kaip mus aklėja tėvai, svarbiausia, kad jos nebūtų brukamos per prievartą

    • Nu ir ką jūs tuo komentaru pasakėte dabar?
      Nu aš manau, kad parašėte kažkokį bezdalą išsisklaidžiusį ore, nes oras judinamas karšto/šalto oro srovių maišosi visaip ir susikuria vėjas, kuris anksčiau ar vėliau prasineša pro mūsų individualias subines ir tą bezdalą išnešioja po atmosferą.

    • Na, kaip čia dabar jums į tuos pastebėjimus atsakius… Yra pora tokių plonybių.
      Pirma, jokie duomenys, išskyrus visuotinį gyventojų surašymą (kuris apima toli gražu ne visus dominančius klausimus), neatspindi kiekvieno individo pozicijos subtilumų. Visuomet tikiuosi, kad mano skaitytojai yra labai sveiko proto liaudis ir jiems nereikia surašyti visko visko matematiniu tikslumu. Kita vertus, su nacionalizmo kaip ideologijos apraiškomis – įvairaus intensyvumo – susiduriu taip dažnai, kad leidžiu sau tą kategoriškumą. Neišskiriu iš konteksto ir saves, beje.
      Dėl to paskutinio sakinio – žmogus, kuris teigia, kad žaltys yra dievas, jus kada nors kitą savaitę galėtų įtikinti, kad būtent tas gyvūnas yra dievas? Ne ta prasme, kad jūs pripažintumėte pagoniško tikėjimo „tradiciją“ tokiuose teiginiuose, bet iš tiesų – kad liktumėte galutinai ir neginčijamai įsitikinęs, kad ta nekandanti gyvatė, peraugęs gluodenas yra dievas. Esu linkęs manyti, kad ne. Dabar šitokiame kontekste pagalvokite, kaip mūsų įsitikinimai ir vertybės nepriklauso nuo gyvenamo laikmečio. Apie auklėjimą aš išvis nekalbu – vaikų pasiekimai mokykloje labiau siejasi su aplinka namuose, nei su mokyklos finansavimu ar mokytojo atlyginimu. Tad – mūsų įsitikinimai ir vertybės yra daug labiau determinuotos, nei gana dažnai įsivaizduojame.

  4. Pirmiausia, tai aš tik išsakiau savo nuomonę, nes ko jau ko, bet gyvenime negaliu pakęsti kategoriškų žmonių, o šiame straipsnyje, mano nuomone, kategoriškumo buvo gerokai per daug.
    Antra, tai, manau, kad kito žmogaus nuomonę išvadinti bezdalu yra mažų mažiasiai neetiška, nežinau čia buvo mėginimas apginti autorių ar tiesiog nevykęs noras pasireikšti betkaip
    Trečia, ačiū autoriui už objektyvų atsakymą į mano nuomonę, kuriame nebuvo paminėti bezdalai ir subinės🙂

    • Leo matyt suprato kitaip. O aš labai nemėgstu nuomonių, kurios yra bereikšmės, kuriomis iš principo nieko nepasakoma:
      “ne visi vienodai mąsto” – ane? Negali būti!!! Žmonės bezda irgi nevienodai.
      “vertybes galime pasirinkti kokias norime” – Aš va specialiai pasirinksiu vertybę, kokios nenoriu! ir ką? Ir ką jūs man padarysit?
      “svarbiausia, kad nebūtų brukama per prievartą” – tai jau tikrai. Papasakokit kaip brukamos nuomonės. Aš to nevisai suprantu. Turbūt svarbiausia kad čigonai neįbruktų jums nuomonės, kad dermantininė striukė yra iš bizono odos?

      Bezdalas išsisklaidęs ore neša daugiau informacijos nei jūsų komentaras.

      • Na bent turime kažką bendro, nes jūsų nuomonė tai žiūriu čia labai reikšminga ar ne? O ką jūs gero pasakėt? Toks aukštas lygis, kad tik šūdus pilti mokat ir vadinti kitus bezdalais, kai pats jais apsikrovęs sėdit? Oho, tokių reikšmingų komentarų jau seniai nemačiau. Ir jei jums kažkieno nuomonė atrodo nereikšminga, tai nebūtina to čia viešai deklaruoti, susikiškit savo aiškinimus kas kam reikšminga ir kam ne, ten kur nesueina, savo bezdalus laikykit arčiau savęs😉

      • Šūdais, ponia supermama dinnerwithlion’e, drabstotės jūs. Ir nereikia pykti dėl to, kad nosimi į myžaliukus baksnoju. Reikia ne pykti, o suprasti ir pasistengti pasitaisyti.

        Antra vertus nenorėjau labai jūsų pykdyti ir net jums pasakysiu, kad jeigu straipsnis būtų parašytas kaip nors: “kas galėtų paneigti tikimybę, jog yra tokių žmonių, kurie gal būt kada nors nedrąsiai pamąsto, jog nemėgsta lenkų ir dėl to labai supyksta (tikrai neturiu visų Lietuvos žmonių ginkdie)”, tai jis nebus vertas tų bitų, kuriais užkoduotas tekstas. Žmonių dėmesys turi būti užkabinamas, provokacija yra įrankis, patraukiantis dėmesį.

  5. Oi atleiskite, pone profesoriau tėve SKIRTUME🙂 ką norėsiu, tą sakysiu ir nelabai mane jaudina jūsų nuomonėlė🙂 niekas čia nepyksta, tiesiog norėjau parašyti ką galvoju, o jūs čia užvedėt kažkokią apgailėtiną diskusiją, kuri man visai neįdomi, tad iš jos ir pasitraukiu🙂 sėkmės ir sveikatėlės😉

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s