Diskusijos internete: pradmenys

grįžti į „Apie diskusijas internete

Savo blogą laikau užkūręs devynetą mėnesių. Tai buvo (ir tebėra) kaip ir pirmas mano mėginimas virsti pastovia vieša figūra internete, keliant savo mintis visiems apžiūrinėti ir komentuoti. Per visą tą laiką čia ištryniau vos kelis komentarus, nedaug jų ir sulaukiau. Tačiau adaptacija prie internetinio plakimo – sunkiai pamirštama pamoka. Tikiuosi, pavyks padėti pagrindus nedideliam taisyklių rinkinukui, kuris padėtų pradedantiems ar su tuo nesusidorojantiems internetiniams žmonėms…

Tavo turinys.

Tai, ką skelbi, yra tavo mintys, dalykai, kuriais tiki ir manai, kad jie buvo verti parašymo ir yra verti skaityti; ką ir kaip rašyti sprendi tu. Lankomumas parodo, ar turinys pritraukia skaitytojų, ar ne. Visiems apsilankiusiems tai negali patikti ir tikrai kam nors nepatiks. Tekstai turi (turėti) tikslinę auditoriją, pagrindinę mintį ir argumentacijos logiką. Tekstas turi ir savo paskirtį, kuri diktuoja pirmuosius dalykus. Visa tai yra dalykai, kuriuos nustatai tu ir niekas kitas.

Visos nepagrindžamos abejonės tavo kompetencija pasisakyti tema yra (pseudo)meritokratijos apraiškos, kurios neturi nieko bendra su realia teksto kokybe. Abejonių straipsnio reikalingumu ar temos aktualumu variacijos turi būti nubraukiamos trim žodžiais – „niekas neverčia skaityti“, dėl priežasčių, išdėstytų ankstesnėje pastraipoje. Pagrindinė autoriaus problema – tų minčių perteikimas skaitytojams.

Atidžiai peržiūrėkite stambesnį tekstą, prieš jį publikuodami, kad išvengtumėte korektūros klaidų, dviprasmiškų sakinių struktūrų ir pan. – šie dalykai sukelia daugiau bereikšmių ginčų, nei galėtumėte pamanyti. Bereikšmiai ginčai tik teršia Jūsų erdvę.

Tavo erdvė.

Mintis geriausia reikšti ten, kur galite kontroliuoti aplinką, t.y. kur vaidinate moderatoriaus vaidmenį ir turite tam įrankius. Norom nenorom bus situacijų, kuomet jausitės įspaudžiami į kampą – tai kenkia sveikatai ir nervams, jie yra neverti internetinių diskusijų. Saugokite savo sveikatą ir užsitikrinkite erdvę, kurioje galite kontroliuoti ne tik savo turinį, bet ir kontekstą, kuriame Jūsų turinys pasirodo.

Jei jūsų tekstas išplito plačiau – diskusija po juo nebe jūsų rūpestis, neprivalote nei joje dalyvauti, nei atsakinėti į ten išsakytus argumentus. Kam labai rūpės – susiras Jūsų įkeltą originalą.

Tavo komentatoriai.

Yra skirtumas tarp skaitytojo ir komentatoriaus. Skaitytojas gali ir nepasisakyti po tavo tekstais, kuomet komentatorius nebūtinai tavo tekstą perskaitė ar į jį įsigilino. Niekada nespręskite apie savo skaitytojus pagal savo komentatorius – galite veltui įžeisti tuos, kurie Jus seka ir skaito.

Vadovėlinis trolio nusodinimo atvejis (click to zoom)

Komentatoriaus užduotis – užmegzti pokalbį su teksto publikuotoju ar kitais komentatoriais. Komentatoriai, siekiantys ne dialogo, o konfrontacijos ir, per ją, dėmesio, vadinami internetų troliais. DNFTT (Do Not Feed The Troll) yra dažna frazė, numetama žmonių, nežinančių, kaip su troliais dorotis – neva geriausia yra trolį ignoruoti. Čia klaida yra ta, kad jei komentatorių daugiau nei 2, kone niekada visi nesiims sutartinai ignoruoti vieno asmens. Tad, patirtis rodo, kad efektyviausia priemonė – tiesiai komentatorių ar komentarą įvardinti kaip trolinimą ar trolį ir paaiškinti, kad į ginčus tik dėl ginčų veliamasi nebus. Svarbu į tuos ginčus ir neįsivelti. Tai priverčia netyčinį trolį pasiaiškinti ir paverčia jį komentatoriumi, o tikras trolis paprastai po tokios akistatos nebesišakoja.

Bendra komentatorių masė turi atspindėti žmones, su kuriais tau malonu bendrauti. Jei dėl tam tikrų temų pobūdžio į Jūsų internetinę erdvę brukasi bukapročiai, pagalvokite, ar tikrai taip norite tokiomis temomis rašyti. Labai geras pavyzdys – Pseudoistorikas, kurio aktyviausieji komentatoriai paprastai yra klinikiniai ligoniai. Jei tikrai labai norite, morališkai pasiruošti dorotis su puspročiais.

Tekstinė konfrontacija.

Alternatyvi nuomonė yra sveikintina, veikiau, nei peiktina. Kontrargumentuodamas tekstui komentatorius nebūtiniai siekia paneigti publikuotojo ar autoriaus pastangas ar autoritetą. Išryškinant probleminius taškus galima užvesti puikią diskusiją.

Atsakymas į pasisakymą – padėkojimas už prie tavo teksto sugaištą laiką. Tačiau atsakymas nebūtinai reiškia komentare išsakytų minčių eskalavimą. Vargintis argumentuotai atsakinėti į pastabą, kuri, Jūsų (publikuotojo/autoriaus) nuomone, niekur neveda – laiko švaistymas. Eskaluokite tik tuos diskusinius taškus, kurie prie ko nors prives. Nesileiskite įtraukiami į diskusiją, kuri Jums nepatiktų ar kuri, Jūsų supratimu, niekur neveda.

Diskusija, kurioje Jūs tiesiogiai nedalyvaujate (kilusi po Jūsų tekstu tarp kelių komentatorių, ar po kieno nors pasidalinta nuoroda į Jūsų tekstą), yra ne Jūsų rūpestis. Nesijauskite kaltas, jei neužimate pozicijos ten, kur nenorite užimti pozicijos. Pasyvaus stebėtojo ir, kur įmanoma, moderatoriaus vaidmuo – puiki išeitis. Veldamiesi į diskusiją sveturi žinokite, kad tokios apsaugos nuo streso, kokią turite savoje erdvėje, svetimoje neturėsite.

Argumentatoriai.

Žmonės, siekiantys „suvartyti“ oponentą, gali išties sušikti dieną. Pirma, reikia išmokti į juos nereaguoti asmeniškai (ne taip lengva, kaip atrodo). Antra, neprivalu su jais diskutuoti ar atsakyti į kiekvieną jų išsakytą teiginį (lygiai kaip ir su diskusija, kuri niekur neveda). Tokius žmones visuomet reikia stabdyti, jei plaukia į lankas, nes jei diskusija prasidėjo apie Saulės amžių, o baigiasi ties „kaip geriausia užmušti tarakoną“ – tai yra jau į lankas nuplaukusios diskusijos požymis. Efektyviausia stabdymo priemonė – tos gijos ignoravimas.

Prisiminkime pirmą taisyklę ir nepabijokime pasiųsti žmogaus nx. Nebūtinai grubiai, bet grubiai – paprasčiau1. Paskutinė instancija – kontrolinis komentaras, kuriame paaiškinama, kad, jei nebus nutraukta tarakonų tema tuoj pat, bus trinami komentarai/banas. Tai yra labai nesmagi procedūra, tad nemaža dalis internautų jos nepropraguoja. Didžiąjai daliai užtenka ir ignoravimo arba pasiuntimo susidoroti su visomis kasdienėmis internetinėmis situacijomis. Kontrolinio komentaro man tėra prireikę kokius du kartus. Tačiau kartais lieki įstumtas į kampą. Ištrinti komentarus ar užblokuoti vartotoją – reiškia sutaupyti savo nervų, o juos branginti reikia.


1 „Užsipisk tu su savo tais tarakonais“ būtų nebloga frazė žmogui, nenorinčiam užsičiaupti apie tarakonus. Švelnesnė frazė būtų „teks tau dar kartą apie tarakonus paaiškinti, nes nieko neina suprasti“, ypač, jei žmogus yra jau apie tarakonus prirašęs 19 A4 formato puslapių (Times New Roman 8,5 dydžio šriftu be tarpų tarp eilučių).

6 thoughts on “Diskusijos internete: pradmenys”

  1. Jo. O ta kreivė, iliustruojanti Godvino dėsnį, vadinasi Sieg-moidė🙂

  2. Buvo pradėta gana inteligentiškai ir pamokančiai jaunimui. Galvojau net pakopinti. Bet baigta kaip visada – nx.
    Amžinas visų diskusijų pabaiginys…geležinis rusų argumentas…

    • O tikėjotės, kad parašysiu tik apie rožinius debesis, dantukų fėjas ir vienaragius, o diskusijų internete realybės neužkabinsiu? Būtų labai didelė klaida iš mano pusės, juoba, kad noriu padėti žmonėms sutaupyti nervų.

  3. Matantis ir aprašantis said:

    Vertingi pastebėjimai. Tik žmonių aš niekada nesiunčiu. Iš savo patirties galiu patarti niekada nepulti atsakinėti į komentarą. Jį perskaitykite, o atsakykite rytoj. Nebejoju rasite geresnį atsakymą. Antra “specialistus” geriausia nusodina koks šaltinis, konkretus faktas, paliudytas, rėmimasis pripažintu autoritetu (gali tekti sugaišti keletą dienų beieškant). Tiesa koks pažangesnis sakys “rėmimasis autoritetu – logine klaida” , bei ei, tai jau intelektualas! Trolis iki tokių aukštumų nepakyla.

  4. „Mark as spam“ – geriausias blogerio draugas😀

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s